Tory newspapers unleash the big guns on eve of general election

From bacon sarnies to nightmare Scots to looming 'socialism', the papers line up for the Tories

 

The bulk of the free press in Britain has today decided to celebrate its diversity of opinion and breadth of ideas by saying the same thing.

The right-wing papers have all run front page stories trying to frighten voters into their way of thinking, with overgrown editorials making essentially the same case for the same party: the Conservative-led government has done a good job, Labour (‘propped up by the SNP’ etc.) would wreck things.

The Times 

Proprietor: Times Newspapers, a subsidiary since 1981 of News UK, headed by Rupert Murdoch

Monthly readership (including online): 4,911,000

Print-only monthly readership: 4,358,000

Times eve of election

The Times front page presents the Cameron view of things with ‘Miliband trying to con way into No10, says PM’, based on snippets of interviews with the prime minister. Along with its massive leader column supporting the re-election of the Tory-Lib Dem coalition in the name of free markets, business, ‘enterprise and freedom’, the paper has a piece by David Cameron in which he likens Ed Miliband to an ‘arsonist’.

 

The Sun 

Proprietor: News UK, headed by Rupert Murdoch

Monthly readership (including online): 13,628,000

Print-only monthly readership: 12,658,000

Sun eve of election

The Sun has again mistaken childishness for wit, re-publishing the photo of Ed Miliband eating a bacon sandwich on its front page the day before the election. The page reads:

“This is the pigs ear Ed made of a helpless sarnie. In 48 hours, he could be doing the same to Britain.

SAVE OUR BACON

Don’t swallow his porkies and keep him OUT”

It continues with the first lines of a Sun says column – in other words, comment on the front page, where the news usually goes.

Then there’s a two-page spread listing Labour’s ‘lies’ (‘HERE LIES LABOUR’) and writing sarcastic grafitti across Miliband’s limestone block of election pledges. (He should have known this would happen, really.) Then another spread (‘WE CAM DO IT!’), of what is in essence campaigning material for the Tory party, tries to light a fire under readers to get out and vote for their man.

The paper’s full-page Sun says column has a picture of Labour’s Ed Miliband, Ed Balls and Harriet Harman, plus comedians and Labour supporters Steve Coogan, Martin Freeman and (as of Monday) Russell Brand – all with long Pinocchio noses, (because they’re lying, get it?). The piece starts like this:

“Almost 32 years ago Britain overwhelmingly rejected socialism. Tomorrow, we will do so again in vast numbers. But this time, socialism may be forced on us whether we like it or not.”

Golly. (It closes by telling readers to ‘vote Tory’.)

 

The Daily Telegraph

Proprietor: Telegraph Media Group, owned by David and Frederick Barclay

Monthly readership (including online): 16,357,000

Print-only monthly readership: 3,923,000

Telegraph eve of election

The Telegraph has gone with the ‘scary Scottish woman’ angle, with the headline ‘Nightmare on Downing Street’ above a photo of SNP leader Nicola Sturgeon inside a children’s playhouse at a nursery in West Lothian. The story itself gives a pretty biased account of everything from Lord Kinnock’s predictions to John Major’s warnings to recent comments by the party leaders. The paper’s leader column tries to weigh in on the constitutional question of what happens if there’s a hung parliament. (Guess which side it takes?)

 

Daily Mail

Proprietor: Daily Mail and General Trust, headed by Jonathan Harmsworth, 4th Viscount Rothermere

Monthly readership (including online): 23,449,000

Print-only monthly readership: 10,636,000

Mail eve of election

 

The Mail can barely find space enough on its front page to tell readers how to vote. The paper has a full-page comment piece backing the Tories, with its headline featuring on page one:

“For sanity’s sake don’t let a class-war zealot and the SNP destroy our economy – and our very nation

Stirring stuff. Then it follows the lead of the Sun yesterday in advising readers on how to ‘vote tactically to keep out Red Ed’.

 

Daily Express

Proprietor: Express Newspapers, a subsidiary of Northern & Shell, which is wholly owned by Richard Desmond

Monthly readership (including online): 6,839,000

Print-only monthly readership: 3,019,000

Express eve of election

Meanwhile, the Daily Express has come right out and endorsed UKIP, though this was hardly necessary after owner and porn-baron Richard Desmond publicly gave the party £1million last month.

Oh, and last night Russian hereditary oligarch Evgeny Lebedev’s free London Evening Standard came out for the Tories, just after his Independent endorsed five more years of the coalition government. And today the freesheet City AM surprised no-one in backing the Conservatives.

This leaves the liberal Guardianits Sunday sister paper the Observerand Trinity Mirror’s Daily Mirror supporting Labour.

The Guardian has a story about looming health cuts and an unrelated picture of Boris Johnson on page 1 today, while the Mirror has  a picture of Cameron and a very different take on former PM John Major’s recent remarks. The cover is partisan, but unlike the Sun’s, at least it’s news.

(To see these papers’ readership figures, see the most recent National Readership Survey here.)

Adam Barnett is a staff writer at Left Foot Forward. Follow MediaWatch on Twitter

 

Like this story? Click here to support MediaWatch via our crowd-funding page.

 

Read more: Here’s what Lucy Powell really said about Labour’s ‘Edstone’

The Sun is telling readers to vote tactically to beat Labour

Sign up for our weekly newsletter by clicking here

 

Like this article? Sign up to Left Foot Forward's weekday email for the latest progressive news and comment - and support campaigning journalism by making a donation today.